Dziś chciałabym polecić Wam 3 materiały wzajemnie ze sobą powiązane tematem psychologii w biznesie. Temat ten jest mi szczególnie bliski i staram się ciągle poszerzać swoją wiedzę z tego obszaru. W ostatnim czasie zainspirowały mnie 3 teksty dotyczące pozytywnego myślenia, stosunku do siebie i świata zewnętrznego, a także budowy wewnętrznego spokoju. Polecam!

Jak zbudować poczucie własnej wartości – OsobyZasoby.pl

W wywiadzie dla redakcji OsobyZasoby.pl, Marta Badura (coach i psycholog) opowiada o modelu Analizy Transakcyjnej. Omawia część modelu dotyczącą stosunku do świata i do siebie, czyli tzw. pozycji psychologicznych. W wywiadzie bardzo trafnie omówiony jest wpływ wychowania oraz przekazywanych wzorców na wykształcenie w sobie poczucia własnej wartości. Dodatkowo z rozmowy dowiecie się jak zacząć budować poczucie własnej wartości w oparciu o swoje realne zasoby.

Wniosek do autorek – by w kolejnej części rozwinąć informacje na temat modelu Ja: Dorosły/Rodzic/Dziecko 🙂

Analiza transakcyjna jest to świetny materiał dla liderów i managerów. Pozwala przede wszystkim zwiększyć samoświadomość. Pomaga zidentyfikować u siebie zachowania i odczucia, które występują u nas najczęściej, a dzięki temu zastanowić się w jakie schematy myślenia wpadamy. Dodatkowo jest bardzo pomocna w procesie rekrutacji – pozwala zidentyfikować osoby, które mogą mieć negatywny wpływ na zespół (Nie/Nie) i takie, które wniosą do niego pozytywne wzorce myślenia (Tak/Tak).

SilaManageraAnalizę transakcyjną poznałam kilka lat temu w trakcie treningu asertywności i od tej pory pomaga mi nie tylko zrozumieć zachowania innych oraz schematy myślenia, w które wpadają, ale także lepiej zrozumieć siebie. Staram się świadomie dążyć do modelu Ja – Tak / Świat – Tak, choć mam tendencję do zbaczania w kierunku Ja – Tak / Świat – Nie. Narzędzie to pomaga mi też staranniej dobierać osoby do współpracy. Niestety osób w modelu Ja – Tak / Świat – Tak nie jest tak wiele jak by się chciało 🙂 Natomiast zdecydowanie unikam współpracy z osobami, które znajdują się w przeciwległym kwadrancie – Ja – Nie / Świat – Nie. Taka współpraca jest bardzo destruktywna.

The skill of self confidence – Dr. Ivan Joseph

Skąd się bierze pewność siebie i jak ją w sobie pielęgnować. Całe wystąpienie skupia się wokół głównej myśli: pozytywne myślenie, dostrzeganie pozytywów i otaczanie się pozytywnymi ludźmi czynią nas bardziej pewnymi siebie. Dr. Joseph daje kilka rad, jak rozwijać zdolność wierzenia w siebie, niezależnie od okoliczności, wydarzeń i opinii innych. Przede wszystkim prowadź pozytywny dialog wewnętrzny na swój temat. Nasze myśli wpływają na nasze zachowanie, a co za tym idzie na to jak postrzegają nas inni. Praktykuj pozytywne afirmacje na swój temat. Powtarzaj je często, gdyż praktyka czyni mistrza. Powtarzaj je zwłaszcza wtedy, gdy atakują Cię negatywne myśli i opinie.

Chwal swoje dzieci, współpracowników i siebie za rzeczy, które są zrobione dobrze, zamiast ganić, gdy są zrobione źle. Dodatkowo dostrzegaj pozytywne rzeczy i szanse nawet tam, gdzie ciężko je dostrzec. A na koniec: oczyść swoje życie z osób, które próbują Ci udowodnić, że jest inaczej.

Dlaczego pewność siebie jest tak ważna? Bo jeśli Ty w siebie nie wierzysz, to kto ma to zrobić?

Spokój jest zaraźliwy – AndrzejTucholski.pl

Dlaczego warto zachować spokój, skąd bierze się niepokój, jakie jest optymalne napięcie – o tym wszystkim pisze Andrzej w swoim tekście sprzed kilku miesięcy. Przeczytałam ten tekst już w czerwcu i wracałam do niego kilkakrotnie.

Idea zachowania spokoju jest dla mnie ostatnio bardzo ważna, zwłaszcza w kontekście idei Minfulness/Uważności, którą staram się stosować. Pojawiają się jednak w moim życiu negatywne emocje związane z pracą czy niekoniecznie pozytywnymi, a czasem wręcz negatywnymi zachowaniami osób, z którymi współpracuję. Zawsze staram się zachowywać spokój, czasem jednak emocje biorą górę. Wracałam do tekstu Andrzeja zwłaszcza ze względu na punkt “Spokój to manifestacja władzy”. Manifestowanie czegokolwiek jest mi bardzo dalekie. Skłoniło mnie to jednak do refleksji, dlaczego inni starają się wytrącić nas z równowagi, wykonują różne ruchy uderzające w nas, by zaburzyć nasz spokój. Myślę, że ich celem jest często pokazanie swojej pozycji, podkreślenie swojej władzy i wyższości nad nami. I to zainspirowało mnie do kolejnego #poniedziałkowegoeksperymentu. Ale to jutro 🙂

Teraz życzę Wam udanego niedzielnego wieczoru, z lekturą polecanych przeze mnie tekstów i video oraz spokoju w ciągu nadchodzącego tygodnia 🙂