Jak często jeździsz na konferencje, uczestniczysz w szkoleniach i warsztatach? Zazwyczaj udział opłaca firma, więc nie myślisz o kosztach. Zastanów się jednak, czy Twoje podejście zmieniłoby się, gdybyś sam opłacił sobie wszystkie koszty związane z konferencją (bilet, przejazd/przelot, nocleg, dietę etc.). Obserwując osoby uczestniczące w konferencjach, coraz częściej widzę, że nie zwracają one uwagi na efektywność swojego udziału i korzyści, jakie z niego czerpią.

Przygotowując się na zbliżającą się ACE! Conference w Krakowie, postanowiłam spisać elementy, które pozwolą mi jak najbardziej efektywnie skorzystać z udziału w evencie. Poniżej kilka propozycji, jak zwiększyć korzyści z udziału w wydarzeniu:

Agenda

Sprawdź agendę i zaplanuj, jakie prezentacje oraz warsztaty najbardziej Cię interesują. Wydrukuj wcześniej program konferencji i je oznacz. Następnie zweryfikuj, czy prezentacje i warsztaty, które wybrałeś:

  • nie są przypadkiem dostępne na YouTube. Jeśli tak – nie wybieraj ich. Nie od dziś wiadomo, że speakerzy przygotowują 1 lub 2 tematy, na sezon konferencyjny i prezentują je na kolejnych eventach. Obejrzyj i przeczytaj materiały dostępne w Internecie.
  • nie pokrywają się czasowo i czy wykorzystujesz wszystkie sloty godzinowe. Jeśli na konferencji jest więcej niż jedna ścieżka wybierz tematy interesujące dla Ciebie, a jednocześnie poszerzające Twoje horyzonty. Wybierz 1 lub 2 tematy, które są Ci zupełnie obce.
Networking

Bardzo często najważniejszym elementem uczestnictwa w konferencji wbrew pozorom nie jest jej warstwa merytoryczna, a znajomości nawiązane podczas wydarzenia. Oczywiście poznawanie nowych osób może wiązać się dla niektórych z wyjściem poza ich strefę komfortu, jednak warto podejść do tego jak do zadania. Przed konferencją załóż właściwy dla siebie cel w tym obszarze. Dla mnie jest to zazwyczaj poznanie co najmniej 3 nowych osób i poznanie organizatorów. Dodatkowo warto podejść do speakerów, których prezentacje zrobiły na Tobie największe wrażenie, podziękować im za nie i zadać dodatkowe pytania.

Podziel się wiedzą

Organizatorzy konferencji zazwyczaj stwarzają przestrzeń do dzielenia się wiedzą również między uczestnikami. Często są to tzw. open space market – gdzie już w trakcie konferencji możesz zgłosić swoje propozycje tematów i w wyznaczonym miejscu poprowadzić 30-60 minutową dyskusję z grupą uczestników, którą zainteresowała Twoja propozycja.
Na niektórych konferencjach jest również możliwość przedstawienia krótkiej prezentacji (5-7 minut) zależnie od formy są to lightning talki, pecha kucha lub wolny/otwarty mikrofon. Sprawdź wcześniej, jakie możliwości w tym obszarze dają organizatorzy i przygotuj wybrany temat w krótkiej formie.

Rób notatki

Obowiązkowym ekwipunkiem na konferencję są długopis, notes i… kredki. Notuj w formie infografik, rysuj mapy myśli i zapisuj najważniejsze inspiracje, a także pozycje książkowe i nazwiska, na które powołują się prezenterzy.
Jeśli wolisz pracować na urządzeniach przenośnych weź ze sobą laptopa/iPada. Ja wolę tradycyjną kartkę i długopis, bo daje więcej możliwości i stwarza pole do kreatywności.

Utrwal swoją wiedzę

Najlepszą metodą na utrwalenie wiedzy pozyskanej na konferencji jest jej zastosowanie. Spośród prezentowanych na konferencji metod, narzędzi, idei wybierz 3, które zastosujesz w swojej pracy w najbliższym tygodniu.
Bardzo dobrym sposobem na przemyślenie jeszcze raz i zapamiętanie tematów poruszanych na konferencji jest dzielenie się nimi z innymi. Możesz to zrobić na kilka sposobów: napisz blog posta, artykuł, zrób prezentację dla zespołu i/lub dla osób zainteresowanych w firmie.

Bądź Social

Obecność w Social Media nie powinno odwracać Twojej uwagi od merytoryki konferencji. Warto jednak w przerwach zrobić kilka zdjęć i zapostować je na swoich kanałach. Wśród uczestników konferencji biznesowych największą popularnością cieszy się Twitter. Tweetując używaj #taga konferencji i nazw kont speakerów, dodawaj do swoich postów zdjęcia.

Ewaluuj

Po konferencji podsumuj swoją aktywność, czego się nauczyłeś i jakie korzyści osiągnąłeś z udziału w niej. Zestaw to z jej kosztami i sprawdź czy bilans jest pozytywny.

Biorąc udział w konferencji warto zmaksymalizować korzyści z niej. Zadbaj, by pieniądze wydane na koszty konferencyjne nie były wyrzucone w błoto, a Twój czas nie został zmarnowany.