Budowanie zespołu to trudny i długotrwały proces. Poza kompetencjami specjalistycznymi, technicznymi, powinno się w nim również uwzględniać typy osobowości i powiązane z nimi zachowania, przyjmowane role grupowe etc. poszczególnych członków zespołu. O jednym z najbardziej rozpowszechnionych typologii osobowości opowiada nam dziś Anna Gucwa – coach i trener, certyfikowany konsultant DISC.

 

Cześć Aniu, dziękuję, że zgodziłaś się na naszą rozmowę. Zacznijmy od podstaw – jakbyś mogła w kilku słowach powiedzieć czym jest DISC?

Anna Gucwa: Model DISC został opracowany na podstawie badań amerykańskiego psychologa Williama Marstona. Analizował on ludzkie zachowania w konkretnym środowisku i konkretnych sytuacjach. Okazało się, że zachowania ludzkie są powtarzalne, ludzie zachowują się w określony, bardzo podobny sposób.

Model DISC D3 to model badania kompetencji, który pozwala na zbadanie nie tylko stylów zachowań ludzi, ale dużo głębiej. Badanie DISC różni się od innych, które są na rynku typu Extended Disc Polska i Inside AndEI tym, że bada nie tylko style zachowań, ale również role zespołowe i motywatory. To oznacza, że sięga nie tylko wierzchołka góry lodowej, ale dużo głębiej. Oznacza to również, że jeśli weźmiemy pod uwagę badanie DISC D3, to mamy do czynienia tam z 1440 różnymi stylami zachowań, profilami – jest to szeroka informacja. To też wyjaśnia dlaczego ludzie, którzy mają ten sam profil zachowują się w inny sposób, czyli jeżeli np. weźmiemy 2 osoby, które mają profil sumiennego, perfekcjonisty czyli C z S, w rzeczywistości jak się zaczyna z nimi rozmawiać i badać ich zachowania zachowują się w zupełnie inny sposób.

 

Model DISC to 4 style zachowań, DISC to:

D – dominujący – czerwony

I – wpływowy – żółty

S – stały – zielony

C – sumienny – niebieski

 

Ja wiem i Ty wiesz, co oznaczają poszczególne litery i swobodnie posługujemy się “kolorami”. Często mówi się zresztą wśród osób, które znają dobrze DISCa: nic dziwnego, że tak zareagowała, jest przecież zielona, albo zachowuje się jak typowy niebieski 🙂

Od razu na początku chciałbym trochę przestrzec. Rzeczywiście, my możemy sobie scharakteryzować pewne zachowania, które klasyfikujemy w tych kolorach. Natomiast błędem jest klasyfikowanie ludzi jako kolorów: niebieskich, czerwonych, zielonych i żółtych. Ponieważ w każdym z nas znajdują się wszystkie 4 style. One występuje w bardzo różnym natężeniu. Po to jest profesjonalne badanie kompetencji DISC, gdzie możemy w raporcie już na bardzo konkretnych wykresach, skali zobaczyć, jak te kolory nam się rozkładają. Widząc człowieka, zanim z nim porozmawiam, to widzę jego zachowanie czyli ten “czubek góry lodowej”. Widzę jaka jest ta osoba, na przykład: bardzo konkretna, nie robi jakiegoś wstępu rozmawiając ze mną, jest bardzo rzeczowa, mówi faktami – czyli jest niebieska.To co ja wiem wtedy na sam początek to, że potrzebuję trochę swój styl zachowania zmienić, aby móc dobrze się z tą osobą porozumieć.

Poznając kolory łatwo jest wpaść w pułapkę takiego etykietowania. To nie jest takie proste. Dlatego, że ta osoba z którą rozmawiam, którą widzę, która jest bardzo konkretna, rzeczowa być może zachowuje się tak tylko w tej konkretnej sytuacji, ale żeby tak dokładnie móc poznać tą osobę, poznać jej kompetencje, poznać jej motywację, potrzebuję zajrzeć dużo głębiej. Dlatego czasami mówię, że kolory to jest dla mnie taki trochę azymut, to jest dla mnie kierunek, w jakim powinnam podążać żeby móc tą osobę dobrze poznać, żeby móc ją dobrze zrozumieć, widzieć w jaki sposób się z nią komunikować, ale nie mogę tej osoby zetykietkować, że ona taka jest.

Myślę, że czytelnicy są już bardzo ciekawi co oznaczają poszczególne kolory i jakie są typy zachowań. Możesz o tym troszkę więcej opowiedzieć?

Dla tych 4 kolorów zostały określone pewne sposoby zachowania. Ważne jest jeszcze to, że żebyśmy mogli w ogóle rozpocząć określania kolorów to musimy sobie odpowiedzieć na następujące pytanie: czy osoby badane są skupieni na zadaniach czy na ludziach. Mówi się, że ludzie D i C są skupieni na zadaniach (czerwony i niebieski), a na ludziach I i S (żółty i zielony).

Żeby było łatwiej nam rozmawiać, postaram się scharakteryzować te style. Ważną rzeczą jest to, że wszystkie 4 występują w każdym z nas w różnym natężeniu.Teraz po czym poznać takie osoby, które mają jakiś określony dominujący styl zachowania?

Weźmy sobie na przykład kolor czerwony (D), styl dominujący. To jest taki styl zachowania, który charakteryzuje osoby zachowujące się w sposób zdecydowany. To są osoby, które wiedzą czego chcą, w sposób bardzo wyraźny akcentują, że dla nich istotny jest cel i dążenie do niego. To są takie osoby, które mówią wprost co myślą, komunikują się w sposób bardzo krótki, bezpośredni, są wielozadaniowe, lubią ryzyko, zmiany, są bardzo dynamiczne. To są osoby wnoszące wartość do zespołu przede wszystkim związaną z realizacją celu, pchające zespół do przodu, w momencie, kiedy zespół traci cel z oczu to takie osoby będą na ten cel naprowadzać. To osoby, które będą napędzały, nadawały tempo, poszukiwały nowych rozwiązań.

Żółty  –  Gdybym miała zobrazować kolor żółty, to o ile w czerwonym np. przywołałabym postać Mirandy z Diabeł ubiera się u Prady, to żółty byłby osiołkiem ze Shreka – wesoły. Oczywiście to jest etykietka, pewnego rodzaju przejaskrawienie, natomiast to jest taka osoba, którą łatwo poznać. Ona jest zwykle optymistyczna, uśmiechnięta, pozytywnie nastawiona. To osoba, która jest bardzo otwarta na ludzi, szybko nawiązuje kontakty, ma na tyle wysoki poziom tego wpływania, że potrafi innych zainspirować, zmotywować, przekonać. To jest też taka osoba, która jest uśmiechnięta, ale też emocjonalna, będzie okazywała emocje. Bardzo lubi i ceni sobie dobrą atmosferę. Do zespołu wniesie bardzo wysoką dawkę kreatywności, będzie potrafiła ludzi zachęcić. Gdy pojawia się zły, gorszy moment w zespole, jeśli lider jest świadomy, że ma taką osobę w zespole może z taką osobą porozmawiać i ją zachęcić do tego, żeby zadziałała z innymi. W sytuacji zmiany, na przykład, jeżeli tą osobę znamy to może być dla nas dobrym ambasadorem zmiany, pomaga wprowadzać zmiany. Czyli ma wysoki wpływ, pozytywne nastawienie i jeśli dodatkowo dołożymy do tego  zrozumienie celów biznesowych, to żółty wnosi ogromną wartość dla organizacji i zespołu. Żółty uzupełniony innym stylem zachowania bardzo dobrze współpracuje.

Zielony to styl przyjacielski. Jak dla mnie, jeżeli żółty lubi dużo mówić to bardzo dobrze się komunikuje z zielonym, bo zielony lubi dużo słuchać. Zielony jest po prostu świetnym słuchaczem, to jest taka osoba, która jest wnikliwa, zadaje pytania, ale wnikliwa w sensie nie analizy danych, ale w sensie ciekawości drugiej osoby. To jest osoba, która jest otwarta, ale bardzo wrażliwa na potrzeby innych ludzi, buduje głębokie relacje, bardzo lojalna. Dla zielonego bardzo charakterystyczne jest posiadanie pewności, jeśli chodzi o status quo, potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i to wiąże się też ze świadomością ze strony lidera, w jaki sposób z taką osobą pracować. W trudnych sytuacjach, zmianach, kryzysach potrzebuje wsparcia, tego żeby się na niej zatrzymać, wysłuchać jej obaw, ma potrzebę konsultowania różnych decyzji. Nie lubi zmian i nie lubi konfrontacji, bardzo ceni sobie dobrą atmosferę i bezpieczeństwo. Te osoby budują takie stałe, rzetelne zespoły, są dyplomatyczne, to są też tacy liderzy, za którymi ludzie pójdą,

Czy ta osoba nie jest bardzo empatyczna i wierząca, wspierająca ludzi?

Tak, to jest bardzo ufna osoba, lojalna. Zieloni to bardzo dobrzy pracownicy, oni może nie będą wychodzili z jakąś dużą kreatywnością, robienia nie wiadomo ilu rzeczy, ale oni bardzo dobrze wykonują swoją pracę, są niezwykle rzetelni i bardzo potrzebują docenienia jako członkowie zespołu, zatrzymania się na nich. Ten zielony rzeczywiście to jest taka osoba, która potrzebuje relacji, bezpieczeństwa.

Ostatni to niebieski czyli sumienny, to jest po prostu analityk. To są fakty, fakty i jeszcze raz fakty. Poznasz tą osobę również po tym, że komunikuje bardzo rzeczowo, bardzo konkretnie, odwołuje się do faktów. Chcąc z tą osobą omówić jakieś kwestie merytoryczne to prawdopodobnie otrzymasz informację drogą mailową, a nie telefoniczną, tudzież osobistą. Jeśli ta osoba przyjdzie do ciebie z jakimiś materiałami albo jakimiś merytorycznymi informacjami, to prawdopodobnie przyjdzie przygotowana, wszystko będzie posegregowane, zaznaczone kolorami i do tego jeszcze wypisane pytania. To jest taka osoba, która jest przygotowana, ma rzeczy przeanalizowane, potrzebuje też wielu informacji do tego, żeby podjąć decyzję. To się też wiąże z określonymi sytuacjami. W roli liderskiej, kiedy trzeba bardzo szybko podjąć decyzję to ten niebieski będzie miał potrzebę analizowania na podstawie wielu informacji, danych.

Wyobraźmy sobie, że Czytelniku jesteś takim stylem D – czerwonym, czyli komunikujesz szybko i mówisz swojemu pracownikowi, że potrzebujesz raportu, dajesz mu dokładne informacje, co w tym raporcie ma być zawarte. I teraz istnieje taka możliwość, że niebieski bardzo przyłoży się do pracy i wygeneruje ci na przykład 10 stron raportu. Ty jako czerwony, który jest szybki, który potrzebuje jednej konkretnej informacji, otrzymasz to i powiesz: a po co mi te wszystkie informacje, ja nie potrzebuje tylu danych do podjęcia decyzji.  Z tym, że niebieski już się wcześniej napracował, żeby te wszystkie dane zebrać.

Czyli tak ważne jest to, żeby znać ten styl i żeby umieć się dokładnie komunikować, znać swoje oczekiwania. Niebieski jest bardzo wrażliwy na krytykę, wydaje mi się być może nawet najbardziej z tych wszystkich stylów, dlatego, że to jest ekspert wysokiej klasy.

To też taka osoba, której trudno przychodzi delegowanie zadań. Mogą myśleć, że nikt tego nie zrobi tak dobrze,  oczywiście, to jest prawda, nikt tego nie zrobi tak dobrze, ale niebieski w roli lidera potrzebuje się nauczyć oddawania, pewnej akceptacji tego, że ktoś może robić coś po prostu inaczej.

To 1 część z serii o modelu DISC. Kolejna część, z której dowiecie się, jak wygląda test DISC D3, co się dzieje, kiedy ktoś klasyfikuje nas do jakiegoś koloru lub kiedy nie zgadzamy się ze swoim wynikiem testu, już niebawem – 13 grudnia.

 

Zachęcam Was też do obejrzenia Słodkiego Live na temat modelu DISC:

 

 

 

Anna Gucwa – Trenerka, coach, certyfikowany konsultant DISC D3, 12 letni praktyk biznesu. Prowadzi program „Menedżer Pro” w telewizji Słodki Live. Obecnie tworzy pierwszą w Polsce aplikację mobilną dla „młodych” menedżerów, zawierającą schematy postępowania w codziennych sytuacjach menedżerskich.