Bardzo często uczestniczymy w spotkaniach, warsztatach, szkoleniach, piszemy maile i planujemy rozmowy, mając w głowie plan, co chcielibyśmy uzyskać. Wiemy dobrze, jakie są nasze cele i czego oczekujemy od rozmówcy, trenera i innych uczestników szkolenia lub odbiorcy maila. Rozpoczynamy swoją komunikację mając w głowie jasny cel: potrzebuję to i to, chcę żebyś zrobił(a) to i to, chcę się dowiedzieć tego i tego.

Taką postawę reprezentuje 80% osób, które spotykam. Sama przez znaczną część swojej kariery zawodowej myślałam w podobny sposób. Można nazwać tą postawę roszczeniową i narzekać na ludzi, którzy działają i myślą w ten sposób. Można jednak spróbować zmienić swoje podejście, a dzięki temu zwiększyć efektywność swoich spotkań oraz komunikacji, a co za tym idzie podnieść skuteczność w osiąganiu swoich celów i realizacji oczekiwań. A przy okazji pokazać pozytywny wzorzec innym.

Dzisiaj chciałabym zaproponować Wam poniedziałkowy eksperyment, który odrobinę zmienia perspektywę na Waszą komunikację i organizację spotkań. Eksperyment wykorzystuję zasadę “Pay it forward”. Jeśli chcecie bym coś więcej napisała na temat tej zasady – dajcie znać 🙂 A teraz zapraszam do eksperymentu:

Równowaga: Daję = Biorę

Na każde spotkanie/szkolenie/warsztat/rozmowę, na które będziecie się przygotowywać w tym tygodniu, opracujcie listę celów, które chcecie osiągnąć. Równocześnie przygotujcie listę tej samej długości lub dłuższą (w liczbie rzeczy, nie w liczbie słów 🙂 ) rzeczy, które możecie zaoferować/dać drugiej stronie (np. wnieść do szkolenia, dać rozmówcy, wnieść na spotkanie) i które będą dla niej wartościowe.

Powinna powstać lista Daję / Biorę, która jest zrównoważona.

Przykładowo:

Idąc na rozmowę okresową ze swoim szefem, warto postawić sobie cele np.

  1. Podwyżka 10% do końca roku.
  2. Informacja o Twoim planie rozwoju.
  3. Zgoda i budget na wymarzony kurs/szkolenie/studia podyplomowe.

Po drugiej stronie, warto się zastanowić, co możesz wnieść na spotkanie, by uczynić je bardziej efektywnym:

  1. Propozycję celów, które zrealizujesz w tym roku.
  2. Propozycję działań rozwojowych, które wykonasz ze swojej strony.
  3. Informację o tym, co firma zyska na Twoim szkoleniu, jak możesz wykorzystać je w pracy oraz plan podzielenia się wiedzą uzyskaną na nim ze współpracownikami.

Zapraszam Was do spróbowania i podzielenia się efektami. Miłego eksperymentowania 🙂

 

Inspiracja: „The Go-Giver: A Little Story About a Powerful Business Idea” Bob Burg

 

Poniedziałkowy eksperyment to seria krótkich tekstów, w których zachęcam Was do przeprowadzania małych eksperymentów w Waszym życiu. Dzielę się także efektami swoich i wnioskami, które dla mnie z nich płyną. Zapraszam Was do komentowania: jak podoba Wam się dany eksperyment, jakie są Wasze przemyślenia z nim związane, a może macie propozycje kolejnych poniedziałkowych eksperymentów. Zapraszam 🙂